Reklama na internetu

Pokud prezentujete svou firmu či službu na internetu, chcete, aby vás zákazníci snadno našli. Jistě oslovíte zákazníky, kteří vás najdou přirozenou cestou, tzv. organicky, ale k mnoha potenciálním zákazníkům se informace o vás nikdy nemusí dostat. A abyste dokázali oslovit i právě tyto skupiny, nabízí online prostředí celou řadu možností a způsobů reklamy. Představíme vám jednotlivé typy reklam, jejich výhody a nevýhody a také doporučíme, která reklama je vhodná pro velikost vašeho byznysu.

Jak jsme již zmínili, variant reklamy je celá řada a jiné nástroje budou užitečné pro malého živnostníka a jiné pro mezinárodní korporát. Existuje několik typů online reklam a mezi ty nejrozšířenější patří tyto: reklama ve vyhledávačích a sociálních sítích, obsahová a bannerová reklama, remarketing, apod.
Kromě toho, že vám online reklama umožní oslovit uživatele internetu, pomůže vám také v umístění na lepších pozicích ve vyhledávačích.


Reklama ve vyhledávačích

Na tuto reklamu jste jistě sami několikrát narazili, když jste hledali určitý dotaz ve vyhledávači, ať už se jednalo o Google, Seznam nebo kterýkoliv další. Jedná se o první výsledky ve vyhledávání a díky označení „reklama“ víte, že jde o doporučené sdělení (viz obrázek níže). Samozřejmě pokud zadáte vyhledávací dotaz, který není atraktivní pro žádného inzerenta, rovnou se vám zobrazují přirozené výsledky vyhledávání bez reklam.
Pokud chcete nastavit tento typ reklam, musíte nejprve vědět několik věcí. Reklamy ve vyhledávačích fungují na řadě principů a ve většině případů se o reklamní prostor přetahujete s konkurencí.

reklama na internetu

Typy reklam

U jednotlivých reklam si můžete stanovit, za co přesně chcete platit. Jedná se konkrétně o tyto možnosti:
CPC: Cost per click (cena za proklik)
CPV: Cost per view (cena za zhlédnutí)
CPA: Cost per action (cena za akci)

 

Z čeho se reklama skládá:

Reklamy v jednotlivých vyhledávačích mají různá specifika, která je potřeba dodržovat. Jedná se například o povolený počet znaků v nadpise, popisku, apod. Detailní informace o těchto požadavcích najdete v nápovědě reklamních systémů jednotlivých vyhledávačů, například v Google Adwords.

Do jednotlivých inzercí můžete kromě zmíněného nadpisu, podnadpisu a popisku přidávat i URL odkazy, může se jednat například o kontakt, odkaz na konkrétní službu, kariéru, apod. Vše záleží na tom, jaké sdělení chcete zákazníkovi předat.


Jak tato reklama funguje

V příslušném reklamním účtě si vytvoříte reklamní kampaň, naplníte ji klíčovými slovy, na která se chcete zobrazovat. Před samotným spuštěním reklamy si udělejte analýzu klíčových slov. Zjistíte tak, jak často jsou konkrétní slova průměrně vyhledávaná, jaká je jejich průměrná cena, apod. Tuto analýzu můžete udělat pomocí konkrétních nástrojů, které nabízí samotné vyhledávače. V Googlu se jedná například o Plánovač klíčových slov. Při zadávání klíčových slov také nezapomínejte na nastavení slov do pádových tvarů a množných čísel.

Dalším krokem je samotné cílení na uživatele. Reklamy ve vyhledávačích nabízí celou řadu možností, díky kterým můžete velice přesně cílit na své vybrané publikum.

Můžete cílit například dle:

  • • lokality
    • věku
    • zájmů
    • pohlaví

Reklamní sítě také umožňují nastavení ceny za den. Tedy denní limit, který nikdy nepřekročíte. Současně můžete nastavovat konkrétní cenu za specifické klíčové slovo, podle toho, jak si dané klíčové slovo vede, apod. Také si stanovíte dobu, po kterou se má vaše reklama zobrazovat a důležité je, že ji můžete kdykoliv vypnout. Tato již neaktivní reklama však pod vaším účtem zůstává a vy ji můžete kdykoliv znovu spustit.
Nastavování klíčových slov a úprava jednotlivých kampaní je vcelku náročná záležitost, které je potřeba se věnovat pravidelně. Pokud si nevíte rady, kontaktujte nás. Rádi vám s vaší kampaní poradíme.

Mezi reklamami v jednotlivých vyhledávačích jsou samozřejmě rozdíly. Sledujte náš blog, již brzy na něm najdete článek zaměřený právě na tyto rozdíly a specifika konkrétních vyhledávačů.


Remarketing

Remarketing, někdy také retargeting, znamená, že oslovíte člověka, se kterým jste již jednou byli v kontaktu. V praxi to znamená, že daný člověk již například v minulosti navštívil vaši webovou stránku a vy se mu chcete znovu připomenout. Na základě cookies uložených v jeho webovém prohlížeči mu následně budete zobrazovat reklamy dle své volby. Tyto reklamy se zobrazují na webech, které jsou zapojeny v obsahové síti.

Příklad: Vlastníte eshop s kosmetikou a uživatel si prohlížel konkrétní produkt, například parfém, ale již si jej nekoupil. Vaši reklamu na daný parfém budete zmíněnému uživateli zobrazovat na určitých obsahových webech, YouTube a případně dalších místech dle své volby.

Remarketingové kampaně jsou grafické (tedy bannerové), můžete je mít nastavené na určité časové období, případně do provedení konkrétní akce. Tou může být právě dokončený nákup. Remarketing opět nastavujete v rámci reklamních sítí, například Google Adwords, Sklik a další. Ovšem nastavení remarketingu vyžaduje i vložení trackovacích kódů do vašeho webu či eshopu. Pokud si nevíte rady, požádejte svého IT specialistu, případně se můžete obrátit i na nás.


Bannerová reklama

Tento typ reklamy je také velmi rozšířený a jistě jste jej sami mnohokrát zahlédli. Vaše bannery se zobrazují na webech, které jsou zapojeny v obsahové síti. Jedná se sice o typ reklamy, kterým oslovíte velké množství uživatelů, ale současně se potýkáte s tzv. bannerovou slepotou. Tento pojem označuje situaci, kdy lidé ignorují zobrazované reklamy. Vzhledem k množství reklam, které se na nás neustále hrnou, je tento jev zcela pochopitelný. Vaše reklama proto musí být originální a zajímavá, aby měla šanci uživatele zaujmout.

Vaše bannery by měly být v dostatečném rozlišení a v požadované kvalitě, proto jejich tvorbu přenechejte profesionálnímu grafikovi. Také dbejte na to, aby vaše reklama byla jasně rozpoznatelná, budovala vaši značku a bylo na první pohled zřejmé, čeho se reklamní sdělení týká.

Náš tip: Bannerovou reklamu využívejte spíše v případě, kdy chcete budovat povědomí o své značce a kombinujte ji s jinými reklamními systémy, například s PPC. Nespoléhejte se pouze na tento typ oslovení zákazníka.


Obsahová síť

Pojem obsahová síť (nebo také partnerská síť) jsme již zmínily v souvislosti s reklamou ve vyhledávačích. Tato síť v sobě zahrnuje více než dva miliony webů, aplikací i videí a můžete přes ni (skrze PPC reklamu) oslovit uživatele internetu z celého světa.

Výhodou reklamy v obsahové síti je, že nabízí vysoký zásah a současně je cenově relativně dostupná. V obsahové síti Googlu a Seznamu jsou například weby s vysokou návštěvností jako Novinky.cz, Idnes.cz a další, a i na nich můžete mít svou reklamu za nízkou cenu.


Produktová reklama

Tento typ reklamy je ideální, pokud vlastníte e-shop, a chcete propagovat konkrétní produkty. Vyhledávač Google například obsahuje sekci Nákupy (Google Merchant). Ta umožňuje vložit do reklamy obrázek, název a dále cenu produktu, jeho unikátní vlastnosti a název obchodu či vaší firmy, kde lze daný produkt objednat. Vy tak nemusíte vytvářet samostatné reklamy na jednotlivé prodávané produkty. Jak taková reklama vypadá, se můžete podívat na obrázku níže.

produktova reklama

Jestli se váš produkt zobrazí, opět závisí na relevanci a také na výšce ceny za proklik, kterou jste nastavili.

Tento typ reklamy vám zajistí vyšší návštěvnost a míru prokliku a náklady jsou relativně nízké. Reklama se snadno spravuje a jakmile dojde k nějaké změně (například snížení ceny, vyprodání produktu, apod.), změny se ihned projeví ve vaší reklamě.


Cenové srovnávače

Pokud chcete své produkty ještě více zpropagovat, můžete se zapojit do tzv. Porovnávačů, jako je například Heureka.cz. Tento portál vám sice zajistí zobrazení vybraných produktů i na další platformě, ale za proklik na jednotlivé produkty si Heureka účtuje poplatky. Velcí hráči na eshopovém trhu, jako je například Alza.cz, se z této platformy stáhli a raději využívají jiné formy propagace.


Sociální sítě

Sociální sítě, jako jsou například Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn a další, jsou v dnešní době stále více populární. Stávají se prostorem, kde značky a firmy komunikují se svými fanoušky a zákazníky a jedná se o prostor, kde může docházet k nákupu či objednání vaší služby. Není tedy divu, že i zde je k dispozici řada reklamního prostoru pro inzerenty. Opět máte na výběr z celé řady možností reklamy, podle toho, čeho chcete docílit.

Jde vám především o:

  • • zobrazení reklamy co největšímu počtu uživatelů
    • kliknutí na vaši reklamu
    • konkrétní akci uživatelem
    • nalákání uživatelů na vaši stránku
    • zobrazení konkrétního příspěvků

Reklamy na sociálních sítí nabízí široké možností cílení, například podle: pohlaví, věku, lokality a dokonce i podle přítomnosti v určité skupině. Zajímavou možností je také vyloučení určitého okruhu uživatelů – například nebudete chtít cílit na uživatele, kteří již jsou fanoušky vaší stránky.

Stejně jako u reklamy ve vyhledávačích, i u sociálních sítí, si můžete nastavit maximální cenu, kterou chcete investovat a dobu, po kterou se má reklama zobrazovat.

Připravujeme pro vás konkrétní návod, jak postupovat při tvorbě reklamy na Facebooku. Již brzy jej najdete na našem blogu.

Náš tip: Než se rozhodnete pro reklamu na konkrétní sociální síti, uvědomte si, jestli je to vhodná platforma pro vaše zákazníky. Tráví vaši zákazníci spíše čas na Facebooku nebo je najdete na Instagramu? Toto si ujasněte a teprve poté připravujte reklamu. Při budování vašeho profilu na sociálních sítích se ovšem nespoléhejte pouze na reklamu. Vytvářejte pro své fanoušky pravidelný a kvalitní obsah.


Vyberte správný formát reklamy

Než se rozhodnete investovat do reklamy, zvažte, čeho přesně chcete dosáhnout. Je vaším cílem budování povědomí o značce? Chcete mít více followerů na sociálních sítích nebo primárně potřebujete dostat do popředí produkty vašeho eshopu? Toto všechno jsou faktory, které rozhodují o tom, jakou reklamu byste měli zvolit.

Také si musíte stanovit rozpočet, který můžete do reklamy investovat. Ne vždy totiž stačí částka za samotnou reklamu, ale musíte počítat například i s prací grafika pro tvorbu bannerů, apod.

Pokud si nejste jistí, která reklama by pro vás byla nejvhodnější právě v tuto chvíli, tak nám napište. Rádi se s vámi domluvíme a doporučíme vám typ reklamy, který vám zajistí nejvíce zákazníků a současně pro vás bude nejvýhodnější.

 

Napište nám

Máte dotaz či přání? Napište nám zprávu!
Stačí vyplnit e-mail nebo telefon pro preferovanou formu odpovědi.